Opa Techniek

Opa Techniek
Verhaaltjes Opmaat
Die Opmaat komt uit de muziek, het is de eerste
halve maat waarin iedereen afstemt, alert en in
de maat is voor het echte begin.

Opa Techniek, getekend door een bijna negenjarige.

De man achter deze site, Hans van der Rijst ben ik. Opgeleid als astronoom, een idealist als het om onderwijs gaat. Een verhalenverteller die ons onderwijssysteem doorkruiste en zich vaak bevond op plekken van vernieuwing.

Nu ben ik terug bij de basis, kinderen van zes tot negen jaar leren kijken naar natuur en techniek, ervaringen aanbieden als voorbereiding op concepten. Een hefboom moet je voelen en onderzoeken voordat het woord de betekenis kan krijgen die het in de vaktaal heeft.
Wauw, maak gauew een foto voor Opa. Dan zie je de zandkorreltjes.... Het vergroot!
Tot mijn verbazing begrijpen kinderen hoe je ‘eerlijk’ onderzoek doet. Verbazing omdat ze dat niet meer begrijpen als ze veertien zijn. Onderwijspsychologen kunnen daar iets over zeggen (gebaseerd op onderzoek).

Jonge kinderen hebben een ongebreidelde leerhonger. Ze ontdekken de wereld, ontdekken muziek, tekenmaterialen. Ze leggen hun wereld vast met grote expressieve kracht.
Een kleindochter van drie zat met een vierkleuren potlood heftig te krassen. Tong tussen de tanden. Groen met een beetje geel. ‘Wat teken je?’. ‘Een krokodil’. Het was duidelijk een gevaarlijk dier. En ik zag de film voor me waarin Karel Appel in zijn atelier werkt.
Hele groepen kunstenaars hebben geprobeerd die expressieve kracht uit hun jeugd terug te vinden. Het is een uitdaging om al je kennis en ervaring uit te zetten en de expressie van een kind te benaderen.

Een kunstenaar ben ik niet, ik ben de Opa Techniek die houdt van uitleggen en tekenen. Zo kwam er als vanzelf iets in de boekjes waar je over kunt praten en waar je iets van kunt leren. Bij het voorlezen van de boekjes op school vond ik kinderen die geconcentreerd, stil leken te wachten op meer. Dat meer is er ook gekomen.

Lesplannen
Naar aanleiding van de boekjes zijn een aantal lessen gegeven, de uitwerking is nog niet afgerond.
Even geduld nog.

Het knuffelbeestje
Bijna alle kinderen hebben een knuffel waar ze van houden, die onmisbaar is, die zelfs stiekem gewassen moet worden. Ze vertellen graag over hun knuffel en over dingen die ze erg verdrietig vonden.

De zeiltocht
‘Ik weet de weg overdag, dat zie je aan de zon’. ‘En ik weet de weg in de nacht, dat zie je aan de sterren’.

Een opening naar oriëntatie op de ze aarde. Een les met onderzoek van magnetisme, spelen met magneten, een schip met een zelf gemaakt kompas, met behulp van een echt kompas iets vinden.
Er zij vervolglessen over wat er te zien is aan de nachthemel, waar komen de namen van sterren vandaan, bewegingen. Wat er gebeurt in die lessen hangt af van de vragen.

In de bergen
Kijken naar de natuur. Bomen, struiken, bloemen, dieren, een samenhangend geheel dat verandert als je op grotere hoogte komt. Beschermde planten en dieren.

De verdwenen kleuren
Waar komen de kleuren vandaan? Een praktijk speurtocht naar ‘regenbogen’. Zelf kleuren maken.

De schatkaart
Opnieuw oriëntatie op de aarde. Reizen op het noordelijk halfrond. Tijd, hoe bepalen we die? Zonnewijzer maken, tijdzones.

Zelf aan de slag?
Stellarium is een betrouwbaar freeware planetarium. Voordat u naar de hemel kijkt kunt u even met uw kind op het scherm kijken welke planeten helder te zien zijn en welke sterren helder zijn.

Enkele links:
Stellarium voor pc of laptop
Stellarium voor mobile
Zelf proefjes doen: Basisonderwijs